mandag 5. mars 2012

Årets første og siste skitur...

Torsdag skulle Håkon,Olav,Jo og jeg ta toget til Ustaoset og krysse Hardangervidda på ski.Dro tidlig hjem og kjørte en 3x20 min terskeløkt før avreise.Økta gikk knallfint,eller LETT som det heter på Dal!!
Håkon og jeg planla denne turen før jul..Håkon skulle dele telt med Olav,svoger..En kul kar!! Jeg måtte ta til takke med Jo...
Hadde planer om å tyne kroppen litt ekstra og nedprioriterte mat og drikke på turen...Noe som skulle vise seg bli mer en tøft...
Kroppen min tåler utrolig mye juling og har sykla Trondheim - Oslo på 1 cola og to Snickers..Men fett prosenten i kroppen er nok noe mindre nå...
Pakket med meg 1 pose Real turmat,frokostblanding og 1 middag..

Til stoppene og "lunch" hadde jeg  med 2 stk Flapjack om dagen...
Dette skulle bli max 2000kcal om dagen...Forbrenningen lå på mellom 8-10.000kcal om dagen så de fleste vil vel kalle dette galskap eller idioti..Men dette er min form for mental trening og min form for å strekke grenser...Gøy før og etter,men ikke alltid like artig for de som er rundt...
Pleier spise meg opp litt før sånne turer,men 360gr nøtter,2 rugsprø og en Trioka var torsdagens inntak før trening og tur...

Ca kl 20.30 stoppet toget på Ustaoset og vi var klare til å gå 30-40min senere.Dagens etappe var bare 8km men rett opp på fjellet..Jo og jeg hadde sekker mens Håkon og Olav valgte pulker.
Ikke så kaldt men blåste friskt..Stjerneklart og skareføre...Rota litt før vi fant løypa opp til Tuvaseter..På med feller og vi begynte stigningern opp..Tok faktisk av skiene.Var letter å gå på beina..Det var tydelig at trenings grunnlaget til Jo og meg var noe høyrere en de andre gutta...
Omsider fremme skulle teltet opp..
                             Kan ikke se det her,men det blåser kuling og ca.15m i sekundet...

Sov ikke så mye den natta...blåste katter,bikkjer og hest....Trodde vi skulle blåse bort.
Om morran hadde det snudd litt og vi våknet til skyfri himmel og ca. - 6-7 grader..Gull!!
Frokost før dagens 4 mils etappe...1 times gange så merket jeg at såla hadde forskyvet seg på ene foten...Tar det i kveld tenkte jeg...Dust!! Dette ble bare værre å værre..
Vi klarte navigere litt feil...litt lengre å gå...møkk..Jo og jeg gikk litt fortere og måtte vente på de andre...særlig oppover ble det tyngre med pulk..Etter alt for mange timer kom vi til dagens første lengre rast..Nokså tom da alt og fryktelig tørst..Heldigvis var elva åpen og fikk ned minst 2 liter vann..
Håkon spurte:"på en skala fra 1-10,hvor vondt har du?" 7 sa jeg...Sannheten er at om det hadde vært en bil der hadde jeg reist hjem...Verket under hele foten..
1 flapjack og videre,vi var jo bare halveis på dagens etappe...Dagens mål var Rauhelleren..4-5 timer igjen....
Vi labbert videre i knallvær og vi koste oss egentlig veldig!!
3 timer senere klarte jeg navigere oss inn i feil dal...Og nå begynte kreftene ta slutt...Sola var på vei ned og alle begynte bli slitene..Ok,bare over der,eller rundt fjellet...
En stund i grei stigning,Jo forran og meg bak...De andre lå noen minutter bak oss...Tørst som bare f og svimmel...NÅ skjer det tenkte jeg...Hue banker og det gjør Jo også...Maler på opp bakken...Endelig toppen og plutselig "deler" Jo seg i 2,så 4, så 8....Stopp sa jeg..Der var Hertugen ferdig gitt...Fikk 5 min på bakken og litt vann...1/2 Flapjack og videre...På tomgang denne gangen...Var bare 30-40min igjen så det måtte jo bare gå..
Det å gå tom er en merkelig følse...Men enda rarere er det å fylle på litt for...Prikker i hele kroppen..Jo fiksa telt og middag så var Hertugen i form igjen..Bortsett fra beine da..Hele jævla fotbaldet hadde løsna fra foten..DIGG!!
                                Litt sliten i blikket,men fornøyd med Onkel Jo`s kjøkken kunnskaper!!

Kald natt og lite søvn.Brekker løs skoa fra teltduken og drar på seg genseren som er frossen og stiv...Mmmm..Deilig..
Fint vær i dag også..Foten er mye værre og belaster den andre så den  får litt gnagesår den også..
Ekstra lang etappe i dag og vi skal til Mårbu først..Deretter til Kalhovd..
Fikk litt ekstra i frokosten av Jo..Trengte det gitt..
Alle var klare på at i dag skulle vi frem til målet uten å bomme på kartet...
   4 timer senere så vi Mårbu...Tok en lang pause før vi skulle ut på de siste 21 km opp til Kalhovd.


1,5 times pause før vi skulle 1 mil langs vannet bak...Tok av fellene og ville stake over..Helt jævlig å bevege foten så staking ble tingen..Gikk fint en god stund og fikk tilogmed litt fart..Så kom motvind og stoppet det hele...På med feller igjen..Gikk litt tregt med kara med pulk og vi bestemte oss for at vi bare skulle gasse på videre...Løypa var stukket opp nå så det var bare å følge stikker frem til hytta..Ikke helt "kompis plan" men vi ville frem fort..
Kom etterhvert av vannet og begynte på stigningen over en topp...DRITE!! NÅ!!
Fyttikatta...jævlig greier...Kaldt,litt sein og tryna naken på isen..skar meg på rævva...Orker ikke detaljer,men det ligger igjen en bokser på fjellet...
Igjen var det klart for at mat inntaket,eller riktige sagt nå fikk jeg igjen for lite mat!Etter å ha gassa på opp fjellet ble igjen Jo til flere og fuglene sang....koko..
Fikk litt sjokkis og vann..På med hodelykt og videre...Faen å langt det var til hytta..Gikk og gikk..Nå begynte jeg bli utstø og henge litt etter Jo...Etter en stund var det stopp...Helt tom.Noe så jævlig..
Jo fikk opp teltet mens jeg sto å så på ute av stand til å gjøre noe annet en å puste...Kom meg inn og hadde pokker ikke krefter til å finne frem sove posen...La meg litt på ryggen og frøys noe helt vilt...
Kom meg omsider ned i posen,søkk våt og kald..Akkurat der og da var det meste ganske jævlig..
Fikk sendt en syte melding hjem til Monica som svarte: bak bak baaaaaaak bak bak!!
Ja ja,når man er svær i kjeften for man som fortjent!!

1 time senere kom Håkon og Olav...De bestemte seg for å gå litt til.frem til Hytta..Seige jævler tenkte jeg!
Vi satte på klokke tidlig for å komme oss avgårde så kjapt så mulig.Vi hadde en laaaaaaaang dag forran oss og måtte rekke banen ned til Rjukan før kl.16.00...Gikk i nesten 1 time så tok vi igjen de andre.De hadde innsett at vi ikk kom til å rekke banen til Rjukan,så vi kortet ned ruta med 2 mil og gikk mot Tinn.
En nedkjøring fra hælvete som mosa det lille som var ijgen av beinet mitt...Satan så vondt...
Lett etappe som vi alle var eninge om at var det eneste riktige..
7-8km med bratt nedkjøring..Gutta akte på pulkene ned..Hertugen har skiteknikk som en flodhest og sleit nedover...
3-4 timer sener og en diger burger var vi hjemme..
Selv om det høres ut som hælveter på jord har det vært en knalltur i knallvær med godser kompiser.At turen for min del ble tøffere en planlagt er kun min egen skyld,men det er sånn jeg vil ha det...Blir sterk i hue av sånt!!

Beiner ble egentlig bare værre utover kvelden..Noe som moret Monica veldig...
                                       Måtte faen meg krabbe på dass og i seng til slutt...
                                       "Her er det faen ikke noe trøst å få når du er idiot!!"
Blir nok noen dager treningsfri så detta for grodd til igjen..Men verker jo litt etter å komme ut i det fine været...

Her er en som er nesten like svær i kjeften som meg:

http://www.youtube.com/watch?v=WI4yk-XeMBQ&feature=related

Større ego og selvtillit skal du leite lenge etter...Helt sjef!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar